Factoren die bijdragen aan een ergonomische werkplek
We gaven je al 5 tips voor een ergonomische werkplek. Echter gaat ergonomie verder dan alleen het gebruik maken van ergonomisch kantoormeubilair en het aannemen van een juiste werkhouding. Zo zijn er nog tal van andere factoren die van invloed hebben op het welbevinden en de productiviteit van de medewerkers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan licht, akoestiek en het klimaat op kantoor. Deze factoren worden nog te vaak vergeten, en dat vinden we jammer. Daarom gaan we het vandaag over deze drie onderwerpen hebben.
Licht in de duisternis
Niks is vervelender dan zonlicht wat in de ogen schijnt of zonlicht wat op het beeldscherm weerkaatst tijdens het werken. Daarom is het belangrijk om de bureaus zo te plaatsen dat de zon niet in het gezicht schijnt of op het beeldscherm schijnt. Daarnaast kan er gebruik gemaakt worden van zonneschermen, hierdoor worden de medewerkers niet verblind door de zon en het heeft ook nog eens een goede invloed op het werkklimaat.
Je hebt ook nog kunstmatig licht op het kantoor, denk hierbij aan lampen. Te veel licht is niet goed voor de ogen, maar te weinig licht zorgt ervoor dat er veel inspanning geleverd moet worden, wat weer zorgt voor vermoeide ogen. De juiste lichtsterkte zorgt ervoor dat iedereen comfortabel kan blijven werken en heeft een positieve invloed op de productiviteit van de medewerkers. Je hebt drie soorten licht op kantoor: basisverlichting, werkverlichting en sfeerverlichting. Basisverlichting is de algemene verlichting op het kantoor, werkverlichting is de verlichting op de werkplek, bijvoorbeeld een bureaulamp en bij sfeerverlichting kan je bijvoorbeeld denken aan lampjes tijdens de feestdagen.
De verlichtingsnorm op kantoor is gemiddeld 500 lux. Dit is genoeg om te kunnen werken aan een bureau, maar de hoeveelheid licht dat nodig is om goed te kunnen werken verschilt per persoon. Het is hierbij belangrijk om rekening te houden met de leeftijd, hoe ouder een persoon is, hoe meer licht diegene nodig heeft om optimaal te kunnen werken.
Akoestiek is van invloed op ergonomie
Ben je net lekker aan het werk, begint je collega net iets te enthousiast te bellen. Concentratie weg. Geluiden op het kantoor kunnen erg vervelend zijn en nadelige effecten hebben voor de productiviteit en het welbevinden van de medewerkers. Denk hierbij aan stress en concentratieproblemen. Daarom is het belangrijk om een juiste akoestiek te hebben.
Er zijn tegenwoordig tal van akoestische oplossingen, die je ook kan verwerken in de kantoorinrichting. Zo kan je bijvoorbeeld de werkplekken afschermen door panelen te plaatsen, wanden bekleden of het plafond bekleden. Maar je kan ook denken aan opbergruimtes of plantenbakken, deze kunnen ook een akoestische werking hebben.
Het juiste klimaat maakt je werkomgeving prettig
Wil je klachten als hoofdpijn, geïrriteerde luchtwegen, geïrriteerde ogen en vermoeidheid voorkomen? Zorg dan voor een goed klimaat op kantoor. De juiste temperatuur in een kantoorruimte is hierbij belangrijk. Het moet niet te warm zijn, maar ook niet te koud. De meest gangbare temperatuur is ongeveer 21 graden, het blijkt zelfs dat medewerkers 30% productiever zijn bij een temperatuur van 21 graden dan bij een temperatuur van 27 graden.
Daarnaast hangt er vaak een te droge lucht op het kantoor. Daarom is het belangrijk dat de ventilatie op het kantoor goed is. Daarnaast kunnen planten ook positief bijdragen aan de juiste luchtvochtigheid.
Het is wel duidelijk dat ergonomie meer is dan alleen juist afgesteld kantoormeubilair of het aannemen van een juiste houding, maar dat factoren als licht, akoestiek en klimaat ook een rol spelen bij een ergonomisch verantwoorde werkplek. Meer weten? Neem gerust contact met ons op!
'Ik vertel je alles over ergonomie. '
Gerrit Wormeester
Adviseur bij Leferink